fredag 22 oktober 2010

Spela, spela , spela...

Jag har alltid älskat att spela spel och använder fortfarande mycket tid åt att spela (om jag lyckas övertala familjemedlemmar eller vänner). Det har sällan hänt att jag tackat nej till ett parti Mahjong, Bridge, Settlers, Ticket, Monopol, Karriär, Rappakalja, schack, TP (listan kan göras hur lång som helst) eller något av alla kortspel som jag också gillar. Min fascination av spel har inte på ett självklart sätt flyttats över till digitala spel, men det beror nog mest på att jag inte riktigt tillåter mig att spela och upptäcka dataspel. Varför? Jo, kanske en självbevarelsedrift som säger att jag skulle "fastna" och då skulle jag använda alldeles för mycket tid åt spelande. Så för tillfället "ransoneras" mitt spelbehov till tillfällen när jag kan göra det tillsammans med andra, dvs en social aktivitet och då är inte så många dataspel aktuella (mer än t ex singstar eller Buzz på playstation..) Men det kommer nog en tid för dataspel också, resonerar jag (när mina fyra barn vuxit upp och lämnat hemmet).

Men som sagt, jag har fyra barn (12, 14, 16 och 18 år är de för tillfället) och de älskar också att spela . De ägnar ansenlig tid åt dataspelande. Så med dem har jag också "spelat" Fifa10/Street, The Sims, WOW, Lol, Globetrotter och alla pedagogiska lärspel jag skaffat dem under åren. Jag tycker att alla spel ger något, som är bra och man kan lära sig mycket av alla spel!

Jag samlar också på mig länkar för Lär-spel till min undervisning, tidigare som lärare och nu som bibliotekarie. Jag tror att det finns otroligt mycket att vinna på om man tar in spelen i skolans värld! Vi måste börja möta barnen/ungdomarna i detta. Använda spel för att utmana och lära! De allra flesta barn älskar spel! Frågan är bara var vi sätter gränsen!

Det behövs också mycket fler spel. Jag önskar att det skulle finnas ett spel /digitalt verktyg som kunde hjälpa och träna eleverna i alla moment och för alla mål som de behöver uppnå. Här kommer tips på en bra spelsida, som är "skolämnesinriktad".               Play and learn:
Så SPELA mer i skolan!                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar