fredag 5 november 2010

Källritik är svårt!

Hur vi ska kunna lära våra elever att hitta BRA saker som de sedan ska kunna använda. Det är många moment som ingår i en informationssökninsprocess inte minst det sista steget att sedan kunna använda informationen och göra den till något som gynnar ens eget lärande eller att det kan vara till nytta för andra. Informationskompetens helt enkelt. Något av det svåraste är ändå att många elever (även vuxna) tar några av de första träffarna om de t ex googlat och så är de nöjda med detta! Kanske är det tidsbrist eller att man nöjer sig med att man fått ett svar?

Infon och övningarna som Lunds universitet har i källkritik var mycket givande, tycker jag! Trots att jag sysslat mycket med detta hittade jag nya infallsvinklar som t ex de fyra olika punkterna för inre kritik:
  1. Samtidskriteriet
  2. Tendenskriteriet
  3. Beroendekriteriet
  4. Realkriteriet
Jag måste också tipsa om en del av övningarna som kanske inte direkt kan användas för grundskoleelever, men väl metoderna om de anpassas. Se t ex under trovärdigthet och övningen med uppropet på internet:
Övning: Vill du skriva under det här?
Skrämmande och mycket tänkvärt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar