söndag 21 november 2010

Interaktiva skrivtavlor med eller utan "särskild tavla"?

Det blir ett kort inlägg om interaktiva skrivtavlor, eftersom det är något jag är rätt så förtrogen med. På vår skola har alla klassrum sk smartboards och de är ett måste i undervisningen, tycker jag. Det som är fördelen framförallt är att eleverna blir mycket mer fokuserade! De behöver verkligen ha något som fångar deras uppmärksamhet och håller kvar den längre än en vanlig skrivtavla. För eleverna är det som att titta på och använda en "jättestor datorskärm". Fördelarna att kunna arbeta interaktivt med färg, form, skriv och ljud är stora. Att också som i vår stad ha tillgång till över 10.000 film- och ljudfiler (strömmande) som kan visas och bearbetas på smartboarden är fantastiskt och oumbärligt! Jag vill också lyfta fram galleriet, där det finns en mängd verktyg och "färdiga lektioner" som är lätta att använda och anpassa till egna lektioner. Jag vill också tipsa om Smartklubben som ytterligare en resurs!

Jag har fått föresvisat mig systemet där man inte har en speciell tavla och det verkar ju också fungera rätt så bra, men vad jag förstår finns det färre verktyg och inte alls så många interaktivitetsmöjligheter. Eller har jag fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar